Thursday, September 22, 2011

kehidupan ku sekarang~~

PSM, PD, PSM, PD.... alangkah indahnya kalo masa dapat diputar kembali...ku ingin kembali ke tahun 1, menjadi seorang freshie...x pun kembali ke zaman budak2 dulu, x perlu berfikir tentang masalah duniawi...tapi tu semua hanya angan2 yg x mungkin menjadi kenyataan. Sekarang ku berada di tahun akhir pengajian, kena siapkan PSM yg merungsingkan jiwa..mana nak fikir PSM ag, mana nak fikir PD ag....study ag...waaaaa...inilah dugaan yg terpaksa ditempuh untuk seorang yg bergelar pelajar@student@mahasiswa@mahasiswi.... Kena teruskan perjuangan untuk meraih segenggam ijazah yg bermakna dlm hidupku....

Saturday, September 17, 2011

kembali ke sini.....

Pejam celik...celik pejam balik, dah habis dah cuti 4 bulan...bunyi macam lama, tapi tak terasa....byk perkara berlaku sepanjang tempoh empat bulan tu..................
Latihan industri selama 3 bulan @ 12 minggu tu meninggalkan pengalaman pahit manis dalam diri. Staff2 SIRIM Sarawak sangat baik and friendly sampaikan terasa sangat sedih nak berpisah ngan diorang. Last day LI, sempat lagi kena buli ngan pakcik pekerja sana. Ada ka patut, sedap2 jek dia sembunyikan sandleku dalam bilik meeting, giless sungguh..nak tak nak, terpaksa berkaki ayam pi cari sandle tu....haiyooo...saat nak meninggalkan tempat LI, bermacam2 perasaan ada..hepi ada sedih pun ada..bercampur2 r..papun, hope dapat bertemu kembali ngan mereka semua..kot2 ada rezeki keja kat sana...hahaha..amin2~~
Baru seminggu pas habis LI, terasa bosan dok rumah, last2, ku ikut member bekerja part time di Butik Almas Boulevard. First day mmg terasa sangat kaku macam patung. Pening kepala tak tahu nak buat apa, almaklum first time keja kat butik and jadi salesgirl. Mula2 tu memang terasa sangat malu nak melayan customer, tapi berkat tunjuk ajar dari member (kredit kpd Saftuyah) pandai jugak la sikit2 layan and mengayat customer ni. Macam2 jenis customer yg dijumpa, ada yg cerewat nak mampus, ada yg baik hati senang nak serve tak banyak songeh sangat. Ada gak yg buat hati panas, mcm2 la gelagat... tu tak lagi ngan anak2 dia agi, kadang2 satu kedai penuh ngan family diorang jek..haha..papun, pengajaran nya, dalam mencari rezeki tak perlu malu even keja sbg buruh sekali pun....at least tak da la duduk jek goyang kaki habiskan beras mak bapak kan....
Sekarang ni, aku dah balik semula ke ump yg tercinta, mula la balik stress ngan psm2, ngan pd ngan subjek2 lain ag....hope sem kali ni dapat dilalui ngan jayanya.....

~selamat memulakan sem baru tok rakan2 sekalian~

Saturday, June 11, 2011

~~latihan industri ku....~~

Pejam celik-pejam celik dah sebulan dah aku LI…mmg x terasa…even though, hari2 dok tengok kalender je keje, but bila fikir2, dh sebulan dah berlalu….kdg2 mmg x terasa…

Aku rasa aku semakin menyukai tempat ku LI sekarang, staff2 semuanya Alhamdulillah oke2 je setakat ni….harap suasana begini berkekalan sampai hbs LI nti….mcm2 yg boleh ku belajar di SIRIM ni…even x de elaun…haha….aku setiap hari semakin menyukai ceramic, even kadang2 memeningkan kepala tapi menyeronokkan….insyaAllah sekiranya ad peluang, aku nak bekerja dlm bidang ceramic lepas graduate nanti…amin~~ ^_^

Even kat UMP ni aku ‘agak gangster’ sikit la…haha..hari2 pegi kelas kuliah ngan otainya…jeans+selipar+jaket fakulti…tapi bila LI ni aku jadi skema+ladies sikit…berubah la kan…haha…pegi keja kena pakai formal la, seluar slack, blouse takpun baju kurung…bersandle…tahniah kepada diri sendiri… =D

Satu je yg aku x suka….tiap hari hidup aku mmg 12 jam sehari untuk LI jek…12 jam lagi kat rmh…start bgn tdo kol 5.30pg, bersiap2 then trn keja kol 6.30 pg…dengan jam apa semua sampai2 office dlm kol 7 lbh gitu….kol 8pg dh masuk office hour…sampaila kol 5.00ptg….kecuali hari jumaat office hour sampai kol 4.45ptg jek…tapi disebabkan aku ni menumpang sedara yg kebetulan praktikal kat area yg sama n disebabkan hari jumaat pun dia balik keja kol 5 jugak, so nak tak nak kol 5 jugak la aku balik…huhu…then memandangkan area tempat praktikalku ni mmg area famous ngan traffic jam….mmg dahsyat yg amat bila balik keja….nak x nak, sejam gak la perjalanan, sampai kat rmh dekat2 nak 6.30ptg…kalo x de jam, dekat je pun…setengah jam dh boleh sampai rmh……

Tapi…aku amat rindukan suasana kat UMP….turun ke kls….meronggeng ngan mmber2 hujung2 minggu…kdg2 hari2 besa pun kuar meronggeng gak hahaha….dulu kalo kat ump…selagi x pukul 3 @ 4 pagi jgn harapla nak tdo….sekarang ni kdg2, kol 8@9mlm aku dah dlm alam mimpi dah..hujung2 minggu pun sama…kalo kat ump, jgn harapla nak bgn awal….kalo x pukul 11pg @ kol 12 tgh hari…jgn haraplah nak bgn….kat rmh ni…hujung2 minggu kadang2 kol 7 pg dh bgn dah…mb sbb Sarawak lagi cepat cerah berbanding ngan Pahang kot….hahaha….

Papun, aku sangat gembira coz sekarang 4 bulan aku akan berada kat rmh, kat Sarawak yg ku sayangi….hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendiri….lbh baik di negeri sendiri….hehehe…aku sangat hepi coz dpt bercakap dlm bhs Sarawak ngan selesanya…hahaha…kamek sayang kitak….papun hopefully, 2 bulan agi akan berakhir dengan jayanya…hope LI ku ni akan meninggalkan pengalaman termanis n terindah dlm hidupku…masa depan x de siapa yg tahu kan…entah apa akan jadi esok n lusa….juz wait n see what will happen….^_^v ~~moe_chan~~

Friday, April 15, 2011

~minggu yg menyeksakan berakhir~

......minggu ni start je isnin 11/4-15/4 sememangnya hari2 yg menyeksakan dalam sem ni.....ada dua project presentation, 3 test yg killer2 + assignment2.....

......hari isnin mlm ad test lab pci, soklan nye mmg mantop2....rasa nak telan2 je kertas soklan tuh....haha.....hari selasa pulak ad presentation pme....mlm sebelum tu pas hbs je test lab pci, terus wat keje, calculate financial yg entah pape, selama ni x pernah pun wat costing2 segala tu sekali ni dari course chemical engineering bertukar ke account, perghh, boleh botak wuuuu.....rasa nak nangis jek...otak jadi beku, blur bila nampak nombor2 tuh....(*at last kuar gak air mata.....rasa nk balik jek time tu...nak mak2...wuuuhuuu).....nsb bek ngan sokongan n dorongan nana n christine, n dengan susah payahnye ahernya siap jugak.....

......time presentation lagi la "syiokk"....siap byk kali tukar tempat presentation, takut kena attack....at last present depan dua org x tw la status dia, sorang tu lecturer, sorang lagi x kenal...dua2 cina n cam expert sangat....dah la last presenter kat kls tuh, mmg kena attack la kat part financial....lalalala~~, terkedu i nak menjawab, blurrrr....nsb bek la panel tu bek, (...x tw la markah dia camne...huhu) ...siap pesan ag jgn lupa wat breakeven analysis...hahaha....selesai hari selasa.....sambung pulak kisah hari rabu....lagi syiokkkk

.....hari rabu study pulak tok test bioseparation.....perghh gila kentang nak belajar.....sampai tertido2 coz x de mood dah nak study mende alah tuh...hahaha.....malam yg bersejarah berlaku coz....ni la first time lecturer x ingat ad test....bapak la kitorang study cam nak mati, dia leh lupa lak mlm tu kitorang ad test.....waaaa...hot gitu.....hahaha....at last kitorang pun test gak setelah menunggu lbh kurang sejam....huhu....paling sadis pulak dia x bwk pulak paper test.....waaaa...hot kali kedua.....ni la first time test yg ad calculation and mmg antara killer subjek...(...3 kdt hour ooo...)....kertas soklan dipancar je kat slide....perghhh....mantoppp!!...bikin hati ini sabar....sabar...sabar n sabar.....

......mlm tu pulop pas hbs test bioseparation, study pulak tok test molecular & cell biology or nama glamour dia MCB....yg ni pun lagila, ad 4 chpter kena study tp x de hint pun....huuuhuuu....dengan ayat2 segala....at last terlentok lerrr kepala kat bantal...haha....mlm test pulak, diri ini terkedu melihat kedasyatan soklannya...perghh...cam nak pitam jek....kuang3...kalo leh wat sup je soklan tuh.....pas hbs test, siapkan pulop 2 assignment kena hntr hari ni.....then bila submit je assignment, hati jadi gembira tahap gaban....haha.....syukur sangat coz minggu yg menyeksakan ni berakhir gak.....skung ni nk tunggu final exam pulop....lagi 2 minggu....then balik rumah ....rehat sehari then esoknye praktikal....sedih2...x dpt nk lama2 rehat....huhu.....

.......papun, nak menghargai masa yg singkat ni tok berehat sekejap b4 menempuh minggu final exam yg semestinya lbh menyeksakan......yg penting lagi sebulan nak balik....yipppieee... ^_^v

Friday, March 25, 2011

~hobi time kecik2...~

keindahan ciptaanNya

....dulu time kecik2, aku suka kumpul gambar pemandangan....org suka kumpul setem ke apa ke...aku ni species lain sikit....aku siap ada album (*yg dibuat sendiri)...tok letak gambar2 pemandangan....pantang ada je gambar yg cantik2 dan indah2 pemandangannya, mula la aku ambik gunting n gam....haha....bila menatap je keindahan panorama, keindahan alam, ku bersyukur kerana diberikan peluang tok melihat semua ni......keindahan alam ni bukti kekuasaan Allah swt.....yang tiada tolok bandingannya.....pada aku, setiap kali melihat pemandangan, view yg cantik2...hatiku rasa lapang sekali...tenang......sebab tu setiap kali aku rasa tensen ke tertekan yg teramat, ku harap sangat dapat pergi ke tepi pantai ke, atas bukit ke......haha....

....dulu aku suka sangat melukis.....kiranya kalo ad je kertas kosong ke apa ke, mmg siap la jadi tempat aku menconteng...(*conteng tu kira melukis gak la kan...haha)....perasaan bila melukis ni sangat mendamaikan...chewahh...haha.....minat ni mungkin mmg dah semulajadi kot....my grandpa seorang yg sangat kreatif..berjiwa seni...seyes ni....dulu time aku nak khatam al-Quran, bendera yg tok jadi bunga telur tu, my grandpa sendiri yg lukis n ukirkan....sangat cantik...even take time tok disiapkan, tapi mmg sangat cantik.....dia juga berjiwa muzik....haha....seorang yg sangat kreatif dalam menghasilkan kraftangan dari rotan, pandan, bemban and semua....melukis ni satu cabang seni.....my uncle seorang yg sangat pandai melukis.....dulu time aku sekolah rendah, uncle aku pernah lukis potret gambar aku....and my auntie (wife uncle)...sendiri pernah cerita yg potret gambar yg uncle ku lukis tok dia (*sweet kan...hehe)....seiras cam muka dia....mmg berjiwa seni....kreatif mcm my grandpa.....yg paling best, dia gak suka sangat ngan muzik....and sekarang ad studio jamming sendiri.....perghh....dari minat boleh jadi business....(*hari2 intai budak2 p jamming kat rmh uncle...haha).....

.......kalo boleh aku tak nak hobi time kecik2 aku ni jadi sejarah je....syes cakap, dengan kesibukan tahap gaban ni, mmg payah la nak layan balik semua ni.....huhu....tapi kalo dah minat.....camne2 sekalipun mmg tetap akan dihati selamanya....hihihihhh ^_^v

Monday, March 21, 2011

~bad day~

......hari ni tanggal 21/03/2011 mmg tarikh yg bermakna la...woooohoooo

....kisah bermula bila mendapat kol yg menyebabkan hati terkilan....oke2...sabar ag walo time tu air mata nak leleh dah.....sabar je, dugaan....

....dlm kol 3 ptg, aku pegila ke library ngan nana nak wat discussion PME alang2 tu nak hantar la repot AGM PEKA kat pej koQ, so......hari ku bertambah sadis bila odw tu....tengah syok2 bercerita pasal ke'bengkak' kan hati pas dpt kol tu ngan nana....dengan cuaca yg tgh hujan dengan lopak air kiri kanan..then.......

"....zasshhhhh......"

....woooo....kena simbah ngan lopak air hujan...yabedabedu.....giler basah seluar....apa ag, mengamuk la diri ini tgh jln, siap rasa nak hempas2 payung ag....bengang punya pasal, x sedar pun kiri kanan depan belakang ada org....tontonan umum la kiranya.....nana pun terkejut....huahuahuahua...jadi monster kejap....siap tunjuk2 ag keta tu ngan payung...driver tu pun berhentila mintak maaf....lecturer rupanya...wuhuuuu...tapi bukan salah dia jugak...salah aku gak x hati2.....so sama2 salah la....

.....hari ni mmg byk la ujian....yg penting sabar dan bersyukur coz diberi peluang tok merasa semua ni....hope esok ad khabar n berita gembira....amin...~~

Sunday, March 20, 2011

~ucapanku buat dia....selamat hari lahir~

........."Selamat hari lahir"............

Ucapan ini ditujukan buat seorang teman yg pernah hadir dalam hidup ini.....selamat hari lahir, moga dimurahkan rezeki, dan bahagia selalu bersama keluarga dan insan tersayang.......
Moga hidupmu sentiasa diberkati, jadilah seorang anak yg mithali......hanya doa yang mampu kuhulurkan buatmu....senyum2 selalu dan jadilah penawar kepada teman2 di sekeliling.....
Semoga kita berjumpa lagi.....